Csónakmotor

 

Csak az Interservice Kft által értékesített elektromos csónakmotorok szervizelése és alkatrészellátása
            megoldott országosan. Vegye figyelembe ezt a tényt elektromos csónakmotor vásárlásánál.
           
Ügyeljen a kezelési utasítás és a számla megőrzésére.

 

Alapvetően a következő elektromos csónakmotorokat találhatjuk a piacon, melyek külmotor jelleggel szerelhetők fel hajókra, csónakokra, gumicsónakokra:

  • 12 V-os akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
  • 24 V-os (2 db sorba kapcsolt) akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
  • Fokozatos vezérlésű elektromos csónakmotorok (például: 5 fokozat (sebesség) előre és 2 fokozat hátra stb.)
  • Folyamatos (fokozat nélküli) előre - hátra vezérléssel ellátott elektromos csónakmotorok (többnyire nagyobb teljesítményű, 12 és 24 V-os motoroknál alkalmazzák ezt az elektromos csónakmotor vezérlést)
  • Külön kategóriát képeznek a Torqeedo elektromos csónakmotorok, melyek Li-Ma (lítium - mangán) beépített akkumulátorral üzemelnek (például: Torqeedo Travel 401/801 2 és 4 LE tolóerővel, üzemi névleges feszültség 14,8 V és 29,6 V; vagy Torqeedo Base Travel 401/801 ezek 12 V és 24 V-os akkumulátorral; a nagyteljesítményű Torqeedo Cruise modellek (6 LE-s motor tolóereje) a Cruise 2.0 például 24 V-os akkumulátorral üzemel)

 

Elektromos Csónakmotor

 

Elektromos csónakmotorok tolóereje

Elektromos csónakmotorokat az általuk kifejtett tolóerővel jellemezhetjük a legjobban. Ez a tolóerö az az erő, amit az elektromos csónakmotor a propeller segítségével a vízre kifejt. A tolóerő kifejezhető kp-ban és angol mértékegységben - lbs-ben (0,451 lbs = 1 kp). A modellmegjelölésben szereplő szám általában ez a tolóerő kp-ban vagy lbs-ben. Péládul egy Rhino RVX44 elektromos csónakmotor 44 lbs tolóerövel rendelkezik.

Amennyiben az elektromos csónakmotor optimálisan van a csónak tükrére erősítve (propellerkör felső éle 3-5 cm-el van a csónak feneke alatt), ez jelenti a maximális sebesség, minimális fogyasztás esetét - vagyis az adott akkukapacitással elérhető max. távolságot.

A Rhino VX elektromos csónakmotorok, Manta elektromos csónakmotorok valamint a Motorguide FW/HT elektromos csónakmotorok különösen alacsony fogyasztásúak. Az alábbi táblázatban található az egyes elektromos csónakmotorok tolóereje a motor által állóvízen, szélcsendben mozgatható csónaksúlyokkal kombinálva.

 

Megnevezés Tolóerő (lbs / kp) Feszültség (V) Hajtósúly (kg)

Rhino Cobold

18 / 8.2

12

500

RVX 28.Manta 28

28 / 12.7

12

800

FW 30 HT

30 / 13.6

12

1000

RVX 34, Manta34

34 / 15.4

12

1100

FW 36 HT

36 / 16.3

12

1200

RVX 44, Manta 44

44 / 20

12

1350

FW 46 HT

46 / 20.7

12

1500

RVX 54, Manta 54

54 / 24.47

12

1750-1800

FW 54 HT,

54 / 24.47

12

1750-1800

 FW54 HTV

54 / 24.47

12

1750-1800

RVX 80

80 / 36

24

2500

FW 82 HT

82 / 37.2

24

2700

Torqeedo T401

40 / 18

14.8

1250

Torqeedo T801

69 / 31

29.6

2300

Torqeedo Base T401

35.5 / 16

12

1100

Torqeedo Base T801

63.3 / 28

24

2000

Torqeedo Cruise 2.0

122.2 / 55

24

3000

Rhino T4

44 / 20

12

1350

Rhino T5

54 / 24.47

12

1750

Rhino T8

78 / 35.4

24

2500

 

Akkumulátorok elektromos csónakmotorokhoz

Használjunk munkaakkumulátorokat, melyek állandó terhelés elviselésére készültek. (Az autó indító akkumulátorok pillanatnyi nagy indítóáramra készültek és megviseli őket a folyamatos terhelés.) Az akkumulátorok töltését Ah (amperóra) -ban adják meg.

Például vegyünk egy 100 AH-as akkumulátort - akkor a rendelkezésünkre álló kapacitás cca. 60 Ah - 65 Ah (ólom/savas akkumulátorokat max. 60-65 %-ban szabad kisütni, ellentétben a Lítium - Mangán akkumulátorokkal, ahol a 80 ÷ 95 %-os kisütés is lehetséges az akkumulátor károsodása nélkül).

Amennyiben csónakunkat egy RVX 34-es elektromos csónakmotorral hajtjuk, annak áramfelvétele 2-es fokozatban cca. 11 Ah, ekkor ebben a fokozatban, állandó üzemben 6 ÷ 6,5 órát hajózhatunk.

Soha ne indítsuk a csónakunkat hajtó elektromos csónakmotort a legmagasabb fokozatban - ez csak az akkumulátor gyors lemerülését eredményezi - például az említett RVX 34-es 5-ös fokozatban gyorsításban képes 40 A-t is felvenni - ez így már csak 1,5 órás üzemet tesz lehetővé az említett RVX 34-es elektromos csónakmotorral.

Általánosságban érvényes szabály, hogy elektromos csónakmotort a saját és az akkumulátor érdekében "félgáz" körül járassunk (hajó úgysem jön "siklásba" ezekkel a teljesítményekkel - nem is ez a cél). Mindig építsünk be a csatlakozó kábel pozitív szálába egy 50 A-es biztosítékot a motor, az akku és a hajó védelme érdekében. (Rhino RVX, Motorguide  FW/HT) Torqeedo motoroknál a rendszer tartalmazza a megkívánt biztosítékot (Travel 401/801) vagy pedig a motorral szállított kábelkészletben, adapter készletben az akkusaruval egybeépítve megtalálható az 50 A-es (Base Travel 401/801) vagy 125 A-es (Cruise 2.0) biztosíték.

Általában javasoljuk a következő elektromos csónakmotor / akkumulátor párosítást:

 

Elektromos csónakmotor mérete Akkumulátor kapacitása (Ah / V)

18 lbs

50 Ah (12 V)

28 lbs

60 Ah (12 V)

34 lbs

70 Ah (12 V)

44 lbs

80 Ah (12 V)

54 lbs

100 Ah (12 V)

80 lbs

2x100 Ah (24 V)

 

Az elektromos csónakmotorok teljesítménye

A felvett áramerősséget megszorozzuk a feszültséggel és kapunk egy névleges bemeneti teljesítmény igényt. A kimeneti teljesítmény (bemeneti teljesítmény x hatásfokkal) a propelleren keresztül kerül a vízre, illetve jelenik meg mozgás formájában. A fogyasztás a sebesség állandóvá válásakor szignifikánsan visszaesik - mondhatni egyes tekercsek lekapcsolódnak. Ez az érték Zebco  Rhino és Manta elektromos csónakmotoroknál a következő képpen alakul:

 

Megnevezés Teljesítmény (W)

Rhino Cobold

84 W - 180 W

RVX 28, Manta28

108 W - 384 W

RVX 34, Manta34

108 W - 480 W

RVX 44, Manta44

144 W - 624 W

RVX 54, Manta54

192 W - 660 W

RVX 80 24V

288 W - 1152 W

Rhino T4

624 W

Rhino T5

660 W

Rhino T8 24V

1056 W

 

A fogyasztás a sebesség állandóvá válásakor szignifikánsan visszaesik, mondhatni egyes tekercsek lekapcsolódnak.

Az elektromos csónakmotorok felszereltsége, változatosságai

A propellerek: általában 34 lbs-ig kétlevelűek, méretük 10" x 3". 36 lbs felett háromlevelűek és méretük 10" x 3 1/2". A Torqeedo propellerek mérete 12" x 10". A propellerek rögzítése nyíróstifttel + propeller anyával.

Az RVX elektromos csónakmotorok, Manta elektromos csónakmotorok valamint a Motorguide FW/H elektromos csónakmotorok a csónakok, hajók tükrére, tartóbakra szerelhetők. Speciális igényekre a Motorguide elektromos csónakmotorok hajó orrára szerelt kivitelben (FW / FB), csónakmotor kavitációs lapjára szerelt kivitelben ( Navigátor) is rendelhetők.

Torqeedo Travel elektromos csónakmotor

A Rhino Thunder elektromos csónakmotor felszereltsége (billenthető és teleszkópos gázkar, akku lekapcsoló, segéd világítás)

Elektromos csónakmotorok tartószerkezetei

RVX, FW/H , Manta elektromos csónakmotorok saválló csőből készült oszloppal készülnek. Thruster modellek pedig alumínium oszloppal kerülnek szállításra, maga a rögzítés és szintszabályozó szerkezet korrózióálló alu/mg/si öntvény.

Digitális akkuteszter elektromos csónakmotoroknál

Nagy segítség horgászoknak! A Zebco cég Rhino RVX motorjaiban egyedülálló módon minden modelljébe beépít (kivéve az RVX Coboldot és Mantát ) egy digitális akkutesztert, amely az akkumulátor sarukon jelentkező feszültség mérése alapján adja meg a még rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást, mellyel még tovább horgászhatunk. Ez egy 0-tól 10-ig megadott skálán értékeli a helyzetet.

  • 0, 1, 2, 3 jelzés esetén ne menjünk ki a vízre, a rendelkezésre álló akku kapacitás a teljes akku kapacitásnak 15 - 25 %-a.
  • 4, 5, 6, 7, 8 jelzés esetén az akkumulátor megfelelően fel van töltve, a teljes kapacitás 80 - 95 %-a rendelkezésre áll - mehetünk a vízre.
  • 9, 10 jelzés a feltöltés utáni állapotot jelenti, amely bizonyos idő alatt lecsökken az 5, 6, 7, 8-as szintre, amely az akkumulátor önkisülése miatt következik be.
Ilyen akkutesztereket a kereskedelemben lehet vásárolni, ezek ára 8 - 18.000,-Ft között változik minőségtől függően. Ilyen beépített akkutesztereket, illetve feszültségmérést végző műszereket még csak a high tech Torqeedo elektromos csónakmotoroknál találunk.
Rhino VX elektromos csónakmotor

A Rhino VX elektromos csónakmotor beépített akku teszter kijelzője

Rhino Thunder elektromos csónakmotor

A Rhino Thunder elektromos csónakmotor beépített akku teszter kijelzője

RVX Rhino, Manta és Motorguide FW elektromos csónakmotorok műszaki adatai

Típus Sebesség fokozat előre/hátra Gázkar kihúzható Oszlophossz (m) Súly (kg)

Rhino Cobold

2 / 2

igen

 

 

RVX 28, Manta28

5 / 2

igen

0.78

6.25

FW 30 H

5 / 2

nem

0.76

6.1

RVX 34,Manta34

5 / 2

igen

0.78

6.7

FW 36 HT

5 / 2

nem

0.91

7.8

RVX 44,Manta44

5 / 2

igen

0.91

9.55

FW 46 HT

5 / 2

nem

0.91

9.0

RVX 54,Manta54

5 / 2

igen

1.05

10.0

FW 54 HT 

5 / 2

igen

0.91

9.4

FW54HTV

folyamatos

igen

0,91

9,4

RVX 80

5 / 2

igen

1.15

12.0

FW 82 HTV

folyamatos

igen

1.15

11.8

RWXT 80

folyamatos

igen

1.15

13.0

Elektromos Csónakmotor Elektromos Csónakmotor

MotorGuide elektromos csónakmotorok


 
Elektromos Csónakmotor Elektromos Csónakmotor Elektromos Csónakmotor

Rhino VX, Thunder és Cobold elektromos csónakmotorok

Motorguide Thruster elektromos csónakmotor modellek műszaki adatai

 

Típus Sebesség fokozat előre/hátra Gázkar kihúzható Oszlophossz (m) Súly (kg)

T 30

5 / 2

nem

0.76

6.1

T 36

5 / 2

nem

0.76

7.0

T 46

5 / 2

nem

0.76

7.0

T 54

5 / 2

nem

0.91

9.0

Elektromos Csónakmotor

MotorGuide Thruster elektromos csónakmotorok

 

 

 

 

 

A Torqeedo elektromos csónakmotorok 2006-os év elején jelentek meg az európai piacon a németországi, Starnbergben székelő Torqeedo GmbH fejlesztéseként.
Igazi csúcstechnológiai termékek-, amit ma a német ipari tud az ebben a termékben megtalálható.
A propellereket, az oszlopot, motorblokk formát ugyanaz az intézet tervezte, amelyik a német tengeralattjárók propellereit, és egyes áramlástechnikai szabályzó elemeit alkotta meg. Ezen propellerek mérete 12"x10" megfelel a 25 LE-s csónakmotorok propeller méretének. A propeller max fordulatszáma a Cruise modellnél 920/perc a Travel és a Base Travel modelleknél max. 720/perc.
Ezeken a propellereken nem képződik kavitáció (buborékleválás) ami csökkentené a hatásfokot. Egy átlagos propeller hatásfoka 20÷30% A Torqeedo elektromos csónakmotorok hatásfoka ennek több mint a duplája.
A motor tartóoszlop szintén áramlástechnikailag optimális csepp formájú ahogyan a hajtómű is. A Torqeedo elektromos csónakmotorok átlagos összhatásfoka eléri a  44÷45%, egyéb elektromos csónakmotorok hatásfoka 20-30% között van, belsőégésű csónakmotorok összhatásfoka 22÷27% között található. Megvizsgálva a motorok tolóerejét, amely az elektromos csónakmotorok legfontosabb jellemzője a következőket találjuk.

 

Torqeedo elektromos csónakmotor

Tolóerő Kp

Típus Tolóerő (kp)

Torqeedo Travel 401

18

Torqeedo Base Travel 401

16

Torqeedo Travel 801

31

Torqeedo Base Travel 801

28

Torqeedo Cruise 2.0

55

2.5 LE négyütemű motor

25

4 LE négyütemű motor

32

6 LE négyütemű motor

51

Mint látható a Torqeedo Travel 801 és Base Travel 801-es elektromos csónakmotor felveszik a versenyt a 4 LE-s belsőégésű motorral a Torqeedo Cruise 2.0 elektromos csónakmotor, pedig a 6 LE-s belsőégésű motorral tolóerő szempontjából.
A Torqeedo elektromos csónakmotorok súlya a következő képen alakul, összehasonlítva a megfelelő négyütemű motorokkal.

Típus Súly (kg)

Torqeedo Travel 401

12 kg LiMa akkumulátorral, hordozózsákkal akku töltővel kompletten

Torqeedo Base Travel 401

9,5 kg plusz a szükséges 2x12V=24V akku súlya + kábelek

Torqeedo Travel 801 L

12,2 kg LiMa akkumulátorral, hordozózsákkal akku töltővel kompletten

Torqeedo Base Travel 801 L

9,5 kg plusz a szükséges 2x12V=24V akku súlya + kábelek

Torqeedo Cruise 2.0 L

18,5 kg plusz a szükséges 2x12V=24V akku súlya + kábelek

Mercury F2.5M négyütemű motor

17 kg plusz benzin a tankban
Mercury F5M, F6M négyütemű motor 25 kg plusz benzin tank + benzin

Látható tehát, hogy a küzdelem a Torqeedo elektromos csónakmotorok és a négyütemű benzinmotorok között élesedni kezdett, a meccset továbbiakban az akkumulátorok fejlesztése dönti el, meg természetesen a nagyobb teljesítményű Torqeedo motorok későbbi megjelenése melyek fejlesztés alatt vannak.

Travel 801 elektromos csónakmotor

Látható tehát, hogy ha valaki kisebb gumicsónakkal ( 3m, 3,5m, 4,5m), vagy műanyagcsónakkal akar horgászni menni esetleg nézelődni a Balatonon vagy más tavakon nyugodtan választhatja a Torqeedo Travel 801-et, ennek beépített LiMa akkuja egy ilyen csónakkal 3/4-1,5 órás hajókázást biztosit 4-7,5km/ó sebességgel. A motort összehajtva, bezsákolva saját zsákjába nem kell többet cipelni, mint 12,2 kg-ot (ha még egy tartalék akkut visz magával, megduplázhatja a megtehető távot)

Torqeedo Travel elektromos csónakmotor

Base Travel 801 elektromos csónakmotor

Amennyiben az előbb említett 3,5-4,5 m-es csónakkal hosszabb utat kíván valaki megtenni (néhány órás út) akkor vagy felrak a LiMa akku helyére egy adaptert és a motort 2x60÷100Ah órás 2x12V=24V-os akkukkal hajtja vagy eleve, ha ilyen céljai vannak, akkor Torqeedo Base Travel 801-et vásárol a csónakjára és ezzel a menetidő csak akkukapacitás kérdése lesz (6÷8÷10 stb. óra)
Mint már említettük a Travel motorokkal 4÷6÷7,5 km/óra sebesség érhető el szinte a csónakterheléstől függetlenül.

Torqeedo Base Travel elektromos csónakmotor

Torqeddo Cruise 2.0 elektromos csónakmotorok

Az eddigi tapasztalatok alapján ezek a csónakmotorok inkább kiérdemlik a hajómotor nevet. Beépítettük 2,5 tonnás 28 lábas (~8,5m) vitorlásba, Benetteau 620-as, 650-es kabinos motorcsónakba, 470 S Fjord centerkonzolos csónakba és mindenütt helytállt.
Az elért folyamatos (órákon keresztül) sebesség 8÷11 km/ó volt, terheléstől függetlenül, akár viharos időben is a Balatonon. A beépítésnél két darab akkutelepet raktunk be átkapcsolási lehetőséggel, akkutöltővel.
A motorcsónaknál és a centerkonzolos hajónál kormányművet és távirányítót akasztottunk a motorra, hogy központi helyről lehessen vezetni (bimini top alól vagy kabinból). Természetesen lehetőség van kettő darab elektromos csónakmotor Cruise 2.0 L vagy S beépítésre is és mindkettő távirányítása megoldható közös távirányító karról, ahogy egy darab Cruise 2.0 is beépíthető egy nagyobb horgászcsónakba és saját gázkarjával irányítható, kormányozható. Elkötelezett tavi horgászok használják ezt a megoldást, nagyobb 4,5÷6 m-es horgászcsónakokon.

Torqeedo Cruise elektromos csónakmotor

Torqeedo elektromos csónakmotorok műszaki jellemzői

Torqeedo elektromos csónakmotorok műszaki jellemzői:
- minden elektromos csónakmotor digitális folyamatos vezérléssel rendelkezik előre és hátramenetben is
- minden elektromos csónakmotor rendelkezik saját indítókulccsal melynek helye a gázkar tetején, van
- Travel 801 elektromos csónakmotorral szállított és minden külön vásárolt LiMa akku rendelkezik töltésállapot jelzővel és belső védelemmel zárlat és túltöltés esetére
- Cruise 2.0 elektromos csónakmotor modelleknél a gázkar felső részében beépítve található a mindenkori akkutöltést mutató kijelző képernyő, amely az akkufeszültségen kívül motorállapot jelzéseket is megjelenít.
- A Torqeedo motorok felépítésüknél fogva ellenállnak a víz és tengervíz korróziós hatásának .
- Az akkumulátorok és vezérlések napsütés és csepegő víz ellen védettek
- A Travel 801 a beépített LiMa akkuval önmagában zárt rendszert képez elektronikai védelemmel ellátva
   elakadás, hibás kezelés, lemerülés, túláram, alacsony feszültség esetére
- A Base Travel 801 adaptere szolgál kapcsolóként, a pozitív akkusaruba beépített 50A-es biztosíték
   szolgálja a biztonságot.
- A Cruise 2.0 csatlakozó rendszere, kábelei, megszakító kapcsolója és a pozitív akkusaruba beépített
   125A biztosíték szolgálja a védelmet és a biztonságot. Egyedi beépítés esetére rendelkezünk a 
  szükséges csatlakozók, megszakítók, biztosítékok rendszerével.

Minden motor rendelkezik
- elakadás védelemmel
- alacsonyfeszültség védelemmel
- túláram védelemmel
- hibajel megszűnés utáni önjavító, reszetelő rendszerrel

Vevőinket szívesen ellátjuk kivitelezési tanácsokkal, szükség esetén megépítjük a kért rendszert, akkumulátorokkal, távvezérléssel, kormányművel, kábelezéssel, kapcsolókkal, töltőrendszerrel.

Torqeedo elektromos csónakmotor műszaki adatai

Típus

Travel 401S/L

Travel 801S/L

Base 401S/L

Base 801S/L

Cruise 2.0S/L

Névleges Teljesítmény (W)

400 800 400 800

2000

Névleges Feszültség (V)

14.8 29.6 12 24

24

Tolóerő (kp)

18 31 16 28

55

Teljes súly (kg)

11.4/12 11,6/12,2 8,9/9,5 9,1/9,7

18,5/19

Beépített akku súly (kg)

3.5 3.5 nincs nincs

nincs

Oszlophosszúság (cm) S rövid / L-hosszú trieb

59/71 59/71 59/71 59/71

62.5/74.5

Trimelés, billentés

Kézi, 7 fokozat Kézi, 7 fokozat Kézi, 7 fokozat Kézi, 7 fokozat

Gáznyomásos rugó, 5 fokozat

Propellerméret (coll)

12x10 12x10 12x10 12x10

12x10

Max propeller fordulat/perc

720 720 720 720

920

Kormányzás

gázkarral gázkarral gázkarral gázkarral

gázkarral
kormányműre szerelhető

Vezérlés

gázkarral gázkarral gázkarral gázkarral

gázkarral
Távirányító beköthető
opciós

vezérlés módja

folyamatos folyamatos folyamatos folyamatos

folyamatos

beépített akku

300 300 nincs nincs

nincs

egyéb

összecsukható Zsák+töltő
 LiMa akku tartozék

összecsukható Zsák+töltő
 LiMa akku tartozék

Nem csukható össze Széria tartozék az adapter+ kábellel biztosítékkal akkusaruval

Nem csukható össze Széria tartozék az adapter+ kábellel biztosítékkal akkusaruval

Saját kábelkészlet: csúszócsatlakozó Kábelek 3m Főkapcsoló 
125 A biztosíték akkusaruk tartozék

 

Litium-Mangán (LiMa) akkumulátorok elektromos csónakmotorokhoz

  • LiMa Litium-Mangán akkumulátorok elektromos csónakmotorokhoz
    Ilyen akkumulátorok már évek óta megjelentek azokon a felhasználási helyeken ahol alapigény a 
    - kis méret
    - nagy energiasűrűség
    (például mobiltelefonok, hibrid autók)
    Jelenleg a Torqeedo elektromos csónakmotoroknál kétféle LiMa akkumulátorral találkozunk.
    - 300 Wh LiMa a T 401/T 801 széria beépített akkujaként, súlya 3,5 kg 14,8/29,6V
    - 2000 Wh /77 Ah nagyteljesítményű akku a Cruise 2.0 elektromos csónakmotorok lehetséges akkujaként, súlya 18 kg 25,9V

    Ezek a LiMa akkumulátorok a következő teszteken mentek keresztül gyártásba kerülés előtt.
    - törésteszt: 10 t préssel
    - szög teszt: szöget vertek át rajta
    - túltöltés teszt: 42V/7,5A-al töltötték a cellák tönkremeneteléig
    - rövidzár teszt
    - vízbe merítés teszt
    Ezen tesztek alapján megkapták a gyárthatósági / forgalomba hozhatósági jogosítványt.