Csak az Interservice Kft által értékesített elektromos csónakmotorok szervizelése és alkatrészellátása megoldott országosan.
Vegye figyelembe ezt a tényt elektromos csónakmotor vásárlásánál.
Ügyeljen a kezelési utasítás és a számla megőrzésére.
Alapvetően a következő elektromos csónakmotorokat találhatjuk a piacon, melyek külmotor jelleggel szerelhetők fel hajókra, csónakokra, gumicsónakokra:
- 12 V-os akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
- 24 V-os (2 db sorba kapcsolt) akkumulátorral működtetett elektromos csónakmotorok
- Fokozatos vezérlésű elektromos csónakmotorok (például: 5 fokozat (sebesség) előre és 2 fokozat hátra stb.)
- Folyamatos (fokozat nélküli) előre - hátra vezérléssel ellátott elektromos csónakmotorok (többnyire nagyobb teljesítményű, 12 és 24 V-os motoroknál alkalmazzák ezt az elektromos csónakmotor vezérlést)
- Külön kategóriát képeznek a Torqeedo elektromos csónakmotorok, melyek Li-Ma (lítium - mangán) beépített akkumulátorral üzemelnek (például: Torqeedo Travel 401/801 2 és 4 LE tolóerővel, üzemi névleges feszültség 14,8 V és 29,6 V; vagy Torqeedo Base Travel 401/801 ezek 12 V és 24 V-os akkumulátorral; a nagyteljesítményű Torqeedo Cruise modellek (6 LE-s motor tolóereje) a Cruise 2.0 például 24 V-os akkumulátorral üzemel)
Elektromos Csónakmotorok Tolóereje
Elektromos csónakmotorokat az általuk kifejtett tolóerővel jellemezhetjük a legjobban. Ez a tolóerö az az erő, amit az elektromos csónakmotor a propeller segítségével a vízre kifejt. A tolóerő kifejezhető kp-ban és angol mértékegységben - lbs-ben (0,451 lbs = 1 kp). A modellmegjelölésben szereplő szám általában ez a tolóerő kp-ban vagy lbs-ben. Péládul egy Rhino RVX44 elektromos csónakmotor 44 lbs tolóerövel rendelkezik.
Amennyiben az elektromos csónakmotor optimálisan van a csónak tükrére erősítve (propellerkör felső éle 3-5 cm-el van a csónak feneke alatt), ez jelenti a maximális sebesség, minimális fogyasztás esetét - vagyis az adott akkukapacitással elérhető max. távolságot.
A Rhino VX elektromos csónakmotorok, Manta elektromos csónakmotorok valamint a Motorguide FW/HT elektromos csónakmotorok különösen alacsony fogyasztásúak. Az alábbi táblázatban található az egyes elektromos csónakmotorok tolóereje a motor által állóvízen, szélcsendben mozgatható csónaksúlyokkal kombinálva.
Megnevezés | Tolóerő (lbs / kp) | Feszültség (V) | Hajtósúly (kg) |
---|---|---|---|
Rhino Cobold |
18 / 8.2 |
12 |
500 |
RVX 28.Manta 28 |
28 / 12.7 |
12 |
800 |
FW 30 HT |
30 / 13.6 |
12 |
1000 |
RVX 34, Manta34 |
34 / 15.4 |
12 |
1100 |
FW 36 HT |
36 / 16.3 |
12 |
1200 |
RVX 44, Manta 44 |
44 / 20 |
12 |
1350 |
FW 46 HT |
46 / 20.7 |
12 |
1500 |
RVX 54, Manta 54 |
54 / 24.47 |
12 |
1750-1800 |
FW 54 HT, |
54 / 24.47 |
12 |
1750-1800 |
FW54 HTV |
54 / 24.47 |
12 |
1750-1800 |
RVX 80 |
80 / 36 |
24 |
2500 |
FW 82 HT |
82 / 37.2 |
24 |
2700 |
Torqeedo T401 |
40 / 18 |
14.8 |
1250 |
Torqeedo T801 |
69 / 31 |
29.6 |
2300 |
Torqeedo Base T401 |
35.5 / 16 |
12 |
1100 |
Torqeedo Base T801 |
63.3 / 28 |
24 |
2000 |
Torqeedo Cruise 2.0 |
122.2 / 55 |
24 |
3000 |
Rhino T4 |
44 / 20 |
12 |
1350 |
Rhino T5 |
54 / 24.47 |
12 |
1750 |
Rhino T8 |
78 / 35.4 |
24 |
2500 |
Akkumulátorok Elektromos Csónakmotorokhoz
Használjunk munkaakkumulátorokat, melyek állandó terhelés elviselésére készültek. (Az autó indító akkumulátorok pillanatnyi nagy indítóáramra készültek és megviseli őket a folyamatos terhelés.) Az akkumulátorok töltését Ah (amperóra) -ban adják meg.
Például vegyünk egy 100 AH-as akkumulátort - akkor a rendelkezésünkre álló kapacitás cca. 60 Ah - 65 Ah (ólom/savas akkumulátorokat max. 60-65 %-ban szabad kisütni, ellentétben a Lítium - Mangán akkumulátorokkal, ahol a 80 ÷ 95 %-os kisütés is lehetséges az akkumulátor károsodása nélkül).
Amennyiben csónakunkat egy RVX 34-es elektromos csónakmotorral hajtjuk, annak áramfelvétele 2-es fokozatban cca. 11 Ah, ekkor ebben a fokozatban, állandó üzemben 6 ÷ 6,5 órát hajózhatunk.
Soha ne indítsuk a csónakunkat hajtó elektromos csónakmotort a legmagasabb fokozatban - ez csak az akkumulátor gyors lemerülését eredményezi - például az említett RVX 34-es 5-ös fokozatban gyorsításban képes 40 A-t is felvenni - ez így már csak 1,5 órás üzemet tesz lehetővé az említett RVX 34-es elektromos csónakmotorral.
Általánosságban érvényes szabály, hogy elektromos csónakmotort a saját és az akkumulátor érdekében "félgáz" körül járassunk (hajó úgysem jön "siklásba" ezekkel a teljesítményekkel - nem is ez a cél). Mindig építsünk be a csatlakozó kábel pozitív szálába egy 50 A-es biztosítékot a motor, az akku és a hajó védelme érdekében. (Rhino RVX, Motorguide FW/HT) Torqeedo motoroknál a rendszer tartalmazza a megkívánt biztosítékot (Travel 401/801) vagy pedig a motorral szállított kábelkészletben, adapter készletben az akkusaruval egybeépítve megtalálható az 50 A-es (Base Travel 401/801) vagy 125 A-es (Cruise 2.0) biztosíték.
Általában javasoljuk a következő elektromos csónakmotor / akkumulátor párosítást:
Elektromos csónakmotor mérete | Akkumulátor kapacitása (Ah / V) |
---|---|
18 lbs |
50 Ah (12 V) |
28 lbs |
60 Ah (12 V) |
34 lbs |
70 Ah (12 V) |
44 lbs |
80 Ah (12 V) |
54 lbs |
100 Ah (12 V) |
80 lbs |
2x100 Ah (24 V) |
Az Elektromos Csónakmotorok Teljesítménye
A felvett áramerősséget megszorozzuk a feszültséggel és kapunk egy névleges bemeneti teljesítmény igényt. A kimeneti teljesítmény (bemeneti teljesítmény x hatásfokkal) a propelleren keresztül kerül a vízre, illetve jelenik meg mozgás formájában. A fogyasztás a sebesség állandóvá válásakor szignifikánsan visszaesik - mondhatni egyes tekercsek lekapcsolódnak. Ez az érték Zebco Rhino és Manta elektromos csónakmotoroknál a következő képpen alakul:
Megnevezés | Teljesítmény (W) |
---|---|
Rhino Cobold |
84 W - 180 W |
RVX 28, Manta28 |
108 W - 384 W |
RVX 34, Manta34 |
108 W - 480 W |
RVX 44, Manta44 |
144 W - 624 W |
RVX 54, Manta54 |
192 W - 660 W |
RVX 80 24V |
288 W - 1152 W |
Rhino T4 |
624 W |
Rhino T5 |
660 W |
Rhino T8 24V |
1056 W |
A fogyasztás a sebesség állandóvá válásakor szignifikánsan visszaesik, mondhatni egyes tekercsek lekapcsolódnak.
Az Elektromos Csónakmotorok Felszereltsége, Változatosságai
A propellerek: általában 34 lbs-ig kétlevelűek, méretük 10" x 3". 36 lbs felett háromlevelűek és méretük 10" x 3 1/2". A Torqeedo propellerek mérete 12" x 10". A propellerek rögzítése nyíróstifttel + propeller anyával.
Az RVX elektromos csónakmotorok, Manta elektromos csónakmotorok valamint a Motorguide FW/H elektromos csónakmotorok a csónakok, hajók tükrére, tartóbakra szerelhetők. Speciális igényekre a Motorguide elektromos csónakmotorok hajó orrára szerelt kivitelben (FW / FB), csónakmotor kavitációs lapjára szerelt kivitelben ( Navigátor) is rendelhetők.
A Rhino Thunder elektromos csónakmotor felszereltsége (billenthető és teleszkópos gázkar, akku lekapcsoló, segéd világítás)
Elektromos Csónakmotorok Tartószerkezetei
RVX, FW/H , Manta elektromos csónakmotorok saválló csőből készült oszloppal készülnek. Thruster modellek pedig alumínium oszloppal kerülnek szállításra, maga a rögzítés és szintszabályozó szerkezet korrózióálló alu/mg/si öntvény.
Digitális Akkuteszter Elektromos Csónakmotoroknál
Nagy segítség horgászoknak! A Zebco cég Rhino RVX motorjaiban egyedülálló módon minden modelljébe beépít (kivéve az RVX Coboldot és Mantát ) egy digitális akkutesztert, amely az akkumulátor sarukon jelentkező feszültség mérése alapján adja meg a még rendelkezésre álló akkumulátor kapacitást, mellyel még tovább horgászhatunk. Ez egy 0-tól 10-ig megadott skálán értékeli a helyzetet.
- 0, 1, 2, 3 jelzés esetén ne menjünk ki a vízre, a rendelkezésre álló akku kapacitás a teljes akku kapacitásnak 15 - 25 %-a.
- 4, 5, 6, 7, 8 jelzés esetén az akkumulátor megfelelően fel van töltve, a teljes kapacitás 80 - 95 %-a rendelkezésre áll - mehetünk a vízre.
- 9, 10 jelzés a feltöltés utáni állapotot jelenti, amely bizonyos idő alatt lecsökken az 5, 6, 7, 8-as szintre, amely az akkumulátor önkisülése miatt következik be.
Ilyen akkutesztereket a kereskedelemben lehet vásárolni, ezek ára 8 - 18.000,-Ft között változik minőségtől függően. Ilyen beépített akkutesztereket, illetve feszültségmérést végző műszereket még csak a high tech Torqeedo elektromos csónakmotoroknál találunk.
A Rhino VX elektromos csónakmotor beépített akku teszter kijelzője
A Rhino Thunder elektromos csónakmotor beépített akku teszter kijelzője
RVX Rhino, Manta És Motorguide FW Elektromos Csónakmotorok Műszaki Adatai
Típus | Sebesség fokozat előre/hátra | Gázkar kihúzható | Oszlophossz (m) | Súly (kg) |
---|---|---|---|---|
Rhino Cobold |
2 / 2 |
igen |
|
|
RVX 28, Manta28 |
5 / 2 |
igen |
0.78 |
6.25 |
FW 30 H |
5 / 2 |
nem |
0.76 |
6.1 |
RVX 34,Manta34 |
5 / 2 |
igen |
0.78 |
6.7 |
FW 36 HT |
5 / 2 |
nem |
0.91 |
7.8 |
RVX 44,Manta44 |
5 / 2 |
igen |
0.91 |
9.55 |
FW 46 HT |
5 / 2 |
nem |
0.91 |
9.0 |
RVX 54,Manta54 |
5 / 2 |
igen |
1.05 |
10.0 |
FW 54 HT |
5 / 2 |
igen |
0.91 |
9.4 |
FW54HTV |
folyamatos |
igen |
0,91 |
9,4 |
RVX 80 |
5 / 2 |
igen |
1.15 |
12.0 |
FW 82 HTV |
folyamatos |
igen |
1.15 |
11.8 |
RWXT 80 |
folyamatos |
igen |
1.15 |
13.0 |
MotorGuide elektromos csónakmotorok
Rhino VX, Thunder és Cobold elektromos csónakmotorok
Motorguide Thruster Elektromos Csónakmotor Modellek Műszaki Adatai
Típus | Sebesség fokozat előre/hátra | Gázkar kihúzható | Oszlophossz (m) | Súly (kg) |
---|---|---|---|---|
T 30 |
5 / 2 |
nem |
0.76 |
6.1 |
T 36 |
5 / 2 |
nem |
0.76 |
7.0 |
T 46 |
5 / 2 |
nem |
0.76 |
7.0 |
T 54 |
5 / 2 |
nem |
0.91 |
9.0 |
MotorGuide Thruster elektromos csónakmotorok
A Torqeedo elektromos csónakmotorok 2006-os év elején jelentek meg az európai piacon a németországi, Starnbergben székelő Torqeedo GmbH fejlesztéseként.
Igazi csúcstechnológiai termékek-, amit ma a német ipari tud az ebben a termékben megtalálható.
A propellereket, az oszlopot, motorblokk formát ugyanaz az intézet tervezte, amelyik a német tengeralattjárók propellereit, és egyes áramlástechnikai szabályzó elemeit alkotta meg. Ezen propellerek mérete 12"x10" megfelel a 25 LE-s csónakmotorok propeller méretének. A propeller max fordulatszáma a Cruise modellnél 920/perc a Travel és a Base Travel modelleknél max. 720/perc.
Ezeken a propellereken nem képződik kavitáció (buborékleválás) ami csökkentené a hatásfokot. Egy átlagos propeller hatásfoka 20÷30% A Torqeedo elektromos csónakmotorok hatásfoka ennek több mint a duplája.
A motor tartóoszlop szintén áramlástechnikailag optimális csepp formájú ahogyan a hajtómű is. A Torqeedo elektromos csónakmotorok átlagos összhatásfoka eléri a 44÷45%, egyéb elektromos csónakmotorok hatásfoka 20-30% között van, belsőégésű csónakmotorok összhatásfoka 22÷27% között található. Megvizsgálva a motorok tolóerejét, amely az elektromos csónakmotorok legfontosabb jellemzője a következőket találjuk.
Tolóerő Kp
Típus | Tolóerő (kp) |
---|---|
Torqeedo Travel 401 |
18 |
Torqeedo Base Travel 401 |
16 |
Torqeedo Travel 801 |
31 |
Torqeedo Base Travel 801 |
28 |
Torqeedo Cruise 2.0 |
55 |
2.5 LE négyütemű motor |
25 |
4 LE négyütemű motor |
32 |
6 LE négyütemű motor |
51 |
Mint látható a Torqeedo Travel 801 és Base Travel 801-es elektromos csónakmotor felveszik a versenyt a 4 LE-s belsőégésű motorral a Torqeedo Cruise 2.0 elektromos csónakmotor, pedig a 6 LE-s belsőégésű motorral tolóerő szempontjából.
A Torqeedo elektromos csónakmotorok súlya a következő képen alakul, összehasonlítva a megfelelő négyütemű motorokkal.
Típus | Súly (kg) |
---|---|
Torqeedo Travel 401 |
12 kg LiMa akkumulátorral, hordozózsákkal akku töltővel kompletten |
Torqeedo Base Travel 401 |
9,5 kg plusz a szükséges 2x12V=24V akku súlya + kábelek |
Torqeedo Travel 801 L |
12,2 kg LiMa akkumulátorral, hordozózsákkal akku töltővel kompletten |
Torqeedo Base Travel 801 L |
9,5 kg plusz a szükséges 2x12V=24V akku súlya + kábelek |
Torqeedo Cruise 2.0 L |
18,5 kg plusz a szükséges 2x12V=24V akku súlya + kábelek |
Mercury F2.5M négyütemű motor |
17 kg plusz benzin a tankban |
Mercury F5M, F6M négyütemű motor | 25 kg plusz benzin tank + benzin |
Látható tehát, hogy a küzdelem a Torqeedo elektromos csónakmotorok és a négyütemű benzinmotorok között élesedni kezdett, a meccset továbbiakban az akkumulátorok fejlesztése dönti el, meg természetesen a nagyobb teljesítményű Torqeedo motorok későbbi megjelenése melyek fejlesztés alatt vannak.
Travel 801 Elektromos Csónakmotor
Látható tehát, hogy ha valaki kisebb gumicsónakkal ( 3m, 3,5m, 4,5m), vagy műanyagcsónakkal akar horgászni menni esetleg nézelődni a Balatonon vagy más tavakon nyugodtan választhatja a Torqeedo Travel 801-et, ennek beépített LiMa akkuja egy ilyen csónakkal 3/4-1,5 órás hajókázást biztosit 4-7,5km/ó sebességgel. A motort összehajtva, bezsákolva saját zsákjába nem kell többet cipelni, mint 12,2 kg-ot (ha még egy tartalék akkut visz magával, megduplázhatja a megtehető távot)
Base Travel 801 Elektromos Csónakmotor
Amennyiben az előbb említett 3,5-4,5 m-es csónakkal hosszabb utat kíván valaki megtenni (néhány órás út) akkor vagy felrak a LiMa akku helyére egy adaptert és a motort 2x60÷100Ah órás 2x12V=24V-os akkukkal hajtja vagy eleve, ha ilyen céljai vannak, akkor Torqeedo Base Travel 801-et vásárol a csónakjára és ezzel a menetidő csak akkukapacitás kérdése lesz (6÷8÷10 stb. óra)
Mint már említettük a Travel motorokkal 4÷6÷7,5 km/óra sebesség érhető el szinte a csónakterheléstől függetlenül.
Torqeddo Cruise 2.0 Elektromos Csónakmotorok
Az eddigi tapasztalatok alapján ezek a csónakmotorok inkább kiérdemlik a hajómotor nevet. Beépítettük 2,5 tonnás 28 lábas (~8,5m) vitorlásba, Benetteau 620-as, 650-es kabinos motorcsónakba, 470 S Fjord centerkonzolos csónakba és mindenütt helytállt.
Az elért folyamatos (órákon keresztül) sebesség 8÷11 km/ó volt, terheléstől függetlenül, akár viharos időben is a Balatonon. A beépítésnél két darab akkutelepet raktunk be átkapcsolási lehetőséggel, akkutöltővel.
A motorcsónaknál és a centerkonzolos hajónál kormányművet és távirányítót akasztottunk a motorra, hogy központi helyről lehessen vezetni (bimini top alól vagy kabinból). Természetesen lehetőség van kettő darab elektromos csónakmotor Cruise 2.0 L vagy S beépítésre is és mindkettő távirányítása megoldható közös távirányító karról, ahogy egy darab Cruise 2.0 is beépíthető egy nagyobb horgászcsónakba és saját gázkarjával irányítható, kormányozható. Elkötelezett tavi horgászok használják ezt a megoldást, nagyobb 4,5÷6 m-es horgászcsónakokon.
Torqeedo Elektromos Csónakmotorok Műszaki Jellemzői
Torqeedo elektromos csónakmotorok műszaki jellemzői:
- minden elektromos csónakmotor digitális folyamatos vezérléssel rendelkezik előre és hátramenetben is
- minden elektromos csónakmotor rendelkezik saját indítókulccsal melynek helye a gázkar tetején, van
- Travel 801 elektromos csónakmotorral szállított és minden külön vásárolt LiMa akku rendelkezik töltésállapot jelzővel és belső védelemmel zárlat és túltöltés esetére
- Cruise 2.0 elektromos csónakmotor modelleknél a gázkar felső részében beépítve található a mindenkori akkutöltést mutató kijelző képernyő, amely az akkufeszültségen kívül motorállapot jelzéseket is megjelenít.
- A Torqeedo motorok felépítésüknél fogva ellenállnak a víz és tengervíz korróziós hatásának .
- Az akkumulátorok és vezérlések napsütés és csepegő víz ellen védettek
- A Travel 801 a beépített LiMa akkuval önmagában zárt rendszert képez elektronikai védelemmel ellátva
elakadás, hibás kezelés, lemerülés, túláram, alacsony feszültség esetére
- A Base Travel 801 adaptere szolgál kapcsolóként, a pozitív akkusaruba beépített 50A-es biztosíték
szolgálja a biztonságot.
- A Cruise 2.0 csatlakozó rendszere, kábelei, megszakító kapcsolója és a pozitív akkusaruba beépített
125A biztosíték szolgálja a védelmet és a biztonságot. Egyedi beépítés esetére rendelkezünk a
szükséges csatlakozók, megszakítók, biztosítékok rendszerével.
Minden motor rendelkezik
- elakadás védelemmel
- alacsonyfeszültség védelemmel
- túláram védelemmel
- hibajel megszűnés utáni önjavító, reszetelő rendszerrel
Vevőinket szívesen ellátjuk kivitelezési tanácsokkal, szükség esetén megépítjük a kért rendszert, akkumulátorokkal, távvezérléssel, kormányművel, kábelezéssel, kapcsolókkal, töltőrendszerrel.
Torqeedo Elektromos Csónakmotor Műszaki Adatai
Típus |
Travel 401S/L |
Travel 801S/L |
Base 401S/L |
Base 801S/L |
Cruise 2.0S/L |
---|---|---|---|---|---|
Névleges Teljesítmény (W) |
400 | 800 | 400 | 800 |
2000 |
Névleges Feszültség (V) |
14.8 | 29.6 | 12 | 24 |
24 |
Tolóerő (kp) |
18 | 31 | 16 | 28 |
55 |
Teljes súly (kg) |
11.4/12 | 11,6/12,2 | 8,9/9,5 | 9,1/9,7 |
18,5/19 |
Beépített akku súly (kg) |
3.5 | 3.5 | nincs | nincs |
nincs |
Oszlophosszúság (cm) S rövid / L-hosszú trieb |
59/71 | 59/71 | 59/71 | 59/71 |
62.5/74.5 |
Trimelés, billentés |
Kézi, 7 fokozat | Kézi, 7 fokozat | Kézi, 7 fokozat | Kézi, 7 fokozat |
Gáznyomásos rugó, 5 fokozat |
Propellerméret (coll) |
12x10 | 12x10 | 12x10 | 12x10 |
12x10 |
Max propeller fordulat/perc |
720 | 720 | 720 | 720 |
920 |
Kormányzás |
gázkarral | gázkarral | gázkarral | gázkarral |
gázkarral |
Vezérlés |
gázkarral | gázkarral | gázkarral | gázkarral |
gázkarral |
vezérlés módja |
folyamatos | folyamatos | folyamatos | folyamatos |
folyamatos |
beépített akku |
300 | 300 | nincs | nincs |
nincs |
egyéb |
összecsukható Zsák+töltő |
összecsukható Zsák+töltő |
Nem csukható össze Széria tartozék az adapter+ kábellel biztosítékkal akkusaruval |
Nem csukható össze Széria tartozék az adapter+ kábellel biztosítékkal akkusaruval |
Saját kábelkészlet: csúszócsatlakozó Kábelek 3m Főkapcsoló |
Litium-Mangán (LiMa) Akkumulátorok Elektromos Csónakmotorokhoz
- LiMa Litium-Mangán akkumulátorok elektromos csónakmotorokhoz
Ilyen akkumulátorok már évek óta megjelentek azokon a felhasználási helyeken ahol alapigény a
- kis méret
- nagy energiasűrűség
(például mobiltelefonok, hibrid autók)
Jelenleg a Torqeedo elektromos csónakmotoroknál kétféle LiMa akkumulátorral találkozunk.
- 300 Wh LiMa a T 401/T 801 széria beépített akkujaként, súlya 3,5 kg 14,8/29,6V
- 2000 Wh /77 Ah nagyteljesítményű akku a Cruise 2.0 elektromos csónakmotorok lehetséges akkujaként, súlya 18 kg 25,9V
Ezek a LiMa akkumulátorok a következő teszteken mentek keresztül gyártásba kerülés előtt.
- törésteszt: 10 t préssel
- szög teszt: szöget vertek át rajta
- túltöltés teszt: 42V/7,5A-al töltötték a cellák tönkremeneteléig
- rövidzár teszt
- vízbe merítés teszt
Ezen tesztek alapján megkapták a gyárthatósági / forgalomba hozhatósági jogosítványt.